Om bloggen | Ophavsret | Arkiv | Abonner (RSS|email)

Trådløst lederskab

af

Hver eneste gang vi går ind i et lokale med trådløst Internet er det det mest naturlige i Verden, at vi kort tid efter kan være online og surfe rundt på vores yndlingssider og blive opdateret om nyheder og anden relevant viden. Og det selvom routeren er et helt andet sted i huset eller sågar i en anden bygning.

Vi stiller ingen uddybende spørgsmål eller undrer os over, hvordan elektriske bølger kan rejse gennem vægge og mure. Vi tager det blot for givet.

Tænk hvis vi på samme måde udsender bølger og elektriske impulser, der kan opfanges af de modtagere, der nu måtte være for den slags. Tænk, hvis dit lederskab går gennem vægge og mure? Tænk, hvis dit humør, dine holdninger og din energi siver gennem organisationen på tværs af etager og på trods af lukkede døre?

Det efterlader dig med et ansvar for at udstråle og udsende de rigtige bølger. Du kan med andre ord sende på den rigtige frekvens og have styr på dit netværk, hvis du vil have optimal modtagelse og størst mulig effekt af dit lederskab.

Sukker eller eddike i det fælles bæger?

Faktum er, at stemninger smitter. Andre menneskers fysiske og psykiske tilstand påvirker dig, ligesom du påvirker dem. Alt i alt giver det på samme tid en enestående mulighed for og en stor forpligtelse i at afsende og udstråle de tanker, holdninger og bølger, som du ønsker at sprede og smitte andre med. Og det endda selvom du sidder bag en lukket dør. For selvom du umiddelbart inden du går ind eller ud af en dør, kan tvinge dig selv til at se ud, som om du har det bedre, end tilfældet er, så opfanger vi andre dit humør.

Vores sanseapparat og evne til at læse andre mennesker er langt mere udviklet, end vi som regel går rundt og forestiller os. Vi kender godt til følelsen af at gå enten drænet eller næret fra et møde eller en samtale med kollegaerne. Det er et godt eksempel på, hvordan vi tolker og opfanger andres signaler og lader os påvirke i en udtalt grad, der er med til efterfølgende at skabe et skifte i vores egen tilstand. Vi smitter hinanden.

Og hvor udspringer ansvaret så for enten at skabe drænende eller nærende stemninger og arbejdsmiljøer? Den er selvfølgelig hele tiden til stede i os selv og andre. Vi kan vælge at putte sukker eller eddike i det fælles bæger, som en af vores kursister udtalte engang.

Lederen som sendemast

Tænk i første omgang over, hvordan du sender bølger ud næste gang du sidder til et møde eller i en samtale.  Hav bevidstheden om, at de mennesker du sidder med bliver påvirket af de ting du siger og gør. Og ret derefter opmærksomheden mod, at de kollegaer, der ikke er med til mødet også opfanger signalerne. At vi sanser og oplever langt mere end vi lige kan se. At stemninger siver gennem vægge og døre.

Tænk dernæst over, hvilke bølger du sender gennem væggene næste gang du sidder på dit kontor bag lukket dør. Bare vær opmærksom. Mærk efter om det betyder noget for din egen tilstand. Om ansvaret for at sende de rigtige bølger ud oven i købet – ud over at gavne fællesskabet – også har en fremmende effekt på din egen trivsel.

Pingbacks og trackbacks

2 Kommentarer til “Trådløst lederskab”

  1. Gravatar Flemming Riinbæk Nielsen skrev:

    Hej Peter.

    Tak for dit indlæg. Jeg er helt enig i det du skriver og synes det er et godt og vigtigt budskab.

    Min eftertanker er, at mange ledere underkender vigtigheden af deres “udstråling”, og derfor bruger for lidt tid og opmærksomhed på at “pleje” den.

    Når lederen er i balance med sig selv, i god kontakt med sit hjerte og sit dybe selv, vil udstrålingen være optimal og autentisk. Når den personlige trivsel er høj.

    Den udstråling som denne tilstand indebærer, vil automatisk have en positiv effekt på enhver som er i relation eller samarbejde med personen, og mange opgaver vil forløbe nemmere, harmonisk og med positivt resultat, uden større anstrengelser.

    Min pointe er således, at det er særdelses vigtigt, at en af lederens væsentligste opgaver er, at sikre sin gode egentilstand. Pleje den og dyrke aktiviteter som styrker og sikrer den tilstand.

    For de flestes vedkommende kommer den ikke af sig selv, det er nødvendigt hver dag at arbejde med den og for den. Det er forskellige aktiviteter der vil være relevante på forskellige dage og i forskellige situationer. Alle med det fælles mål at optimere den personlige trivsel.

    Ofte er vi ubevidste om hvor nøglen til den personlige trivsel findes, og hvordan vi kan “tanke op” eller få “skruet op” for den. Man kan derfor med fordel benytte sig af hjælp udefra, til at få belyst hvad der hæmmer og hvad der fremmer ens personlige trivsel.

    Typisk vil den personlige trivsel bestå af 3 indsatsområder: Krop, sind og sjæl.

    Ved at arbejde med disse 3 områder og samspillet imellem dem, vil de fleste opleve at føle sig bedre tilpas, øget livskvalitet, bedre trivsel med sig selv og andre, og samspillet med andre vil udfolde sig på nye og bedre måder.

    Det er min opfattelse, at på denne måde bliver man pr. automatik en sendemast, som skaber positive forandringer, der hvor man er, uden at gøre ret meget andet, end at være netop det.

    De bedste hilsner
    Flemming

  2. Gravatar Nicolai Elberling skrev:

    Tak for kommentaren Flemming.

    Jeg er helt enig, og du rammer ind i hjertet af hvad ledelse gennem selvledelse reelt handler om.

Efterlad en kommentar