Om bloggen | Ophavsret | Arkiv | Abonner (RSS|email)

10 ting du bør takke dine medarbejdere for

af

At sige tak, er et temmeligt kraftfuldt redskab, som leder. Noget de feste bruger alt for sjældent, og alt for beskedent. Alle mennesker har brug for anerkendelse. Det er sjældent noget vi får for meget af, og et simpelt tak kan falde som regn i en ørken… på et tørt sted.

Det behøver egentligt ikke være et stort tak, men bare sådan et lille tak, som takket når nogen rækker dig saltet ved frokostbordet, kan have stor effekt.

Det kan også udtrykkes med andet end ordet ”tak”. Et klem på skulderen, et nik på det rette tidspunkt, et smil eller et thumbs-up, men at sige ordet ”tak”, kan understrege det hele og sikre, at budskabet går helt igennem, nemlig ”ja, jeg ser dig, og jeg sætter pris på dig, og det du gør”.

Det er nemt at glemme at takke. Jeg tror, at mange ledere husker det alt for sjældent, og undskylder sig med, at hvis medarbejderne gjorde det helt forkert, så ville de jo høre for det. Dermed sagt, at de kan regne ud, at de gør det godt og er værdsat så længe, at de ikke hører brok eller får skæld ud.

Den undskyldning holder bare ikke, og det tror jeg egentligt også, at de pågældende ledere ved.

Nej, et tak skal siges klart og tydeligt, med øjenkontakt og så skal det menes. Der er ikke noget værre og mere fornærmende end et tomt tak, der ikke er ment. Og jo, det kan ses, og ikke kun af eksperter i kropssprog. Hvis du ikke mener et tak, kan det ses af alle.

Som inspiration har jeg lavet en liste over 10 ting, du kan takke dine medarbejdere for. Det er selvfølgeligt ikke sikkert, at du kan takke for alle 10 ting, men det er heller ikke meningen. Til gengæld skulle der være noget at takke alle dine medarbejdere for:

  1. Det gode samarbejde
  2. Deres entusiasme, gå-på-mod og gode humør
  3. At de hjælper til, at du kan stå op og tage på arbejde med et smil på læben – hver dag
  4. Deres bidrag til projektet/afdelingen/virksomheden
  5. Den gode stemning og kultur
  6. Deres indsats og det arbejde de laver
  7. Den tillid de udviser
  8. Deres omtanke
  9. Jeres resultater
  10. Deres personlighed

Et tak, kan dog bruges til andet end reaktiv belønning. Det kan bruges som fokus, der hvor du vil udvikle dine medarbejdere.

Hvis du fx vil fremelske en mere reflekterende kultur hos dine medarbejdere, kan du fokusere på refleksion hos medarbejderne og takke for spørgsmål, undren, argumentation og diskussion, hvor det ikke fører til konflikter:

”Tak, det var et godt spørgsmål. Det vil jeg tænke over.”

Hvis du sætter pris på præcision, så husk at takke folk for at komme til tiden, nå deres deadline eller advare dig i god tid, om det de ikke kan nå.

På den måde kan du – ved blot at takke – lede dine medarbejdere til at blive bedre og udvikle sig der, hvor det giver mening i forhold til jeres fælles relation.

Til inspiration på det personlige plan kan du læse indlægget “8 Tremendously Important Ways That Gratitude Can Change Your Life” fra Zen Habits.

Efterlad en kommentar