Om bloggen | Ophavsret | Arkiv | Abonner (RSS|email)

Find arbejdsglæden – før dine medarbejdere

af

Arbejdsglæde er noget af det sværeste at give sine medarbejdere. For hvordan skal du som leder kunne sikre, at dine medarbejdere er glade for, at gøre det de skal hver dag?

Det kan du heller ikke sådan bare lige, men en af nøglerne ligger i din egen arbejdsglæde.

Hvis du ikke selv er glad for dit arbejde, kan du i hvert fald ikke regne med at dine medarbejdere er eller bliver det.

Hvis du er en god leder, som dine medarbejder har meget tillid til, og med god kontakt til medarbejderne, så vil din egen arbejdsglæde – eller mangel på samme – have en vis afsmittende effekt på den enkelte medarbejder.

Det er simpelthen sværere at være glad på arbejdet, hvis chefen render rundt og er sur, deprimeret eller vred. Ikke umuligt, men det kræver klart en ekstra indsats.

Derfor er det vigtigt, at du selv finder arbejdsglæden hver dag, og helt fra morgenstunden.

Men hvordan gør du det?

    1. Vælg at være glad

Første og fremmest er det noget du kan vælge. Arbejdsglæde er ikke en følelse som du blot må sidde passivt og vente på. Nej, du må arbejde lidt for det.

Det er vigtigt at du har taget et klart valg, at du vælger at være glad for dit arbejde hver dag.

    1. Find de positive sider ved dit arbejde

Når det er på plads, kan du starte med at finde de positive ting ved dit arbejde, ting som er værd at være glad for, små ting som smilet fra receptionisten når du møder, den ro du kan finde tidligt om morgenen, den mentale udfordring i et særligt problem, glæden ved at gøre noget færdigt, etc.

Hvis det ikke lige springer i øjnene, må du lede lidt efter det. Der gemmer sig altid en masse små positive ting, du kan vælge at hæfte dig ved.

Det betyder samtidigt, at du skal holde op med at hæfte dig ved de negative ting. De har det ellers med at springe i øjnene, og derfor må du passe ekstra på, at du ikke falder i og giver dem fokus.

Hvis du kan gøre noget ved det negative, så gør det med det samme, ellers lad det være, og fokuser på noget andet.

De små ting der kan irritere vil (ligesom de små positive ting) altid være der, og er det ikke det ene, så er det det andet. Hvad du vælger at lægge vægt på og hæfte dig ved, er til gengæld noget du helt selv kan styre.

Start helt fra morgenkaffen, teen eller din morgencigaret, alt efter dine vaner. Læg mærke til smagen, duften og hvordan det føles i kroppen. Nyd det, giv dig tiden til at nyde det, til at mærke efter. Det er forhåbentligt derfor, at du drikker kaffen/teen eller ryger din smøg, så sørg for at få det maksimale ud af oplevelsen. Lad den varme dig op, ikke blot fysisk, men også mentalt. Brug nydelsen til at vække din indre glæde.

    1. Brug glade minder til at komme i stemning

Du kan booste din glæde ekstra ved at tænke på glade minder. De behøver ikke at være relateret til arbejde, men blot være glade.

Du kan bruge glade minder, som små billeder i baghovedet der giver glæde mens du står op og tager på arbejde.

    1. Sæt mål, og beløn dig selv

Ved at sætte små lette mål i løbet af dagen, kan du udløse belønningshormonet Oxytocin.

Dette hormon frigives når du anerkender dig selv for noget du har gjort godt. Det kommer med andre ord, som resultat af en specifik mental tilstand, som egentligt er meget nem at opnå. Du behøver fx blot at rette ryggen, knytte hånden, og slå den op i luften, mens du tænker ”YES!”.

Hormonet virker stressnedsættende, gør dig afslappet, glad, og en smugle euforisk. Dog uden de negative sideeffekter som ex. adrenalin, kordisol eller endofin. Faktisk modvirker det en række negative effekter fra disse hormoner.

Du kan med fordel udnytte dette ved at sætte masser af små lette mål, og huske at beløne dig selv når du kommer i mål. Det behøver ikke være meget, men ex. at belønne dig selv med en frisk kop kaffe og en kort pause når du ex. har besvaret dine mails, skrevet din rapport færdig, eller blot har afsluttet næste afsnit.

    1. Skab overblik og gør status

Det kan også gøre en stor forskel at starte dagen med et overblik, så du kan samle trådene op fra i går, og sikre at du starter på det rigtige i dag.

Hvis du har en ugeplan, er det en god ide at starte med at kigge på den, og få overblik over hvad du har nået, og hvad du mangler, og hvad du har sat på programmet for dagen. Det gør at du kan starte arbejdsdagen, med et klart hoved og et godt overblik. Det gør det også nemmere at sætte mål for dagen, så du senere kan klappe dig selv på skulderen for et godt arbejde.

På samme måde kan du slutte din dag med at gøre status. Hvad har du nået i dag, og hvad skal du lave i morgen. Det er også et godt tidspunkt at rette din ugeplan, så den er opdateret med nye opgaver og ændrede prioriteter.

Det behøver ikke tage særligt lang tid, men hvis det gøres ordentligt, er det meget nemmere at rydde bordet (du har jo skrevet ned hvad du skal huske i morgen), rydde hjernen, og….

    1. Gå glad hjem uden at tanker om arbejdet

Det betyder faktisk en hel del for arbejdsglæden at kunne gå hjem med et rent bord og et klart hoved.

Gør du det, kan det give dig en følelse af ren samvittighed, at du har gjort dit arbejde godt, og at du frit kan starte på en frisk eller hvor du slap i morgen, når du kommer på arbejde. Du kan derfor også holde fri uden at skulle bekymre dig om dit arbejde. Du kan dermed også være glad for dit arbejde mens du har fri, for det vejer ikke tungt på din samvittighed.

Efterlad en kommentar