Om bloggen | Ophavsret | Arkiv | Abonner (RSS|email)

Grin mere

af

En af de store skismaer omkring ledelse er, at jobbet med at få andre til at gøre det man vil, hurtigt ender som manipulation, og til tider tvang.

For at du ikke ender der, er det din opgave som leder, at skabe kontakt og tillid til dine medarbejdere så de kan lytte til dig, og så at hjælpe dem til at gøre deres arbejde bedst muligt.

Hvis du render rundt hver dag og ligner et surt løg, så betyder det endvidere at atmosfæren omkring dig bliver mere anspændt, og din evne til at skabe og fastholde medarbejdernes tillid daler.

Det er svært at tro på, at en der går rundt og er sur, kan skabe tryghed og glæde i din egen hverdag.

Modsat er det meget nemmere at slappe af med, og stole på en person, som du har grinet med. Det behøver ikke at have varet i timevis, men bare en lille joke, delt mellem to personer, kan have stor betydning.

Hvis du vil lede gennem andet end manipulation, eller endnu grovere metoder som trusler og tvang, kan det godt betale sig at grine lidt mere.

Ledelse gennem afsmitning

Det er selvfølgelig sat noget på spidsen, men pointen er at alternativet til manipulation, er personlig afsmittende ledelse gennem tillid og god kontakt.

Det betyder, at hvis du har brug for at skabe ro, klarhed og overblik hos dine medarbejdere, så kan du gøre det ved først at skabe tillid og god kontakt, og så skabe ro, klarhed og overblik hos dig selv.

Skab tillid

Tillid – er en af forudsætningerne for god ledelse, men ikke kun noget du skal forholde dig passivt til. Tillid er nemlig også noget du kan skabe, passe og tage vare på.

Hvis dine medarbejder ikke har tillid til dig, så skal de bruge en masse tid og energi på, at overveje alt hvad du beder dem om. De skal overveje, om det er det rigtige at gøre, om du har skjulte motiver / agendaer, om det er til deres eget bedste osv.

Dette gør en medarbejder utrolig tung at lede, og betyder at du som leder, skal bruge ekstra meget tid og kræfter.

Hvis dine medarbejder derimod har tillid til dig, er det meget nemmere at lade sig lede og følge med.

Skab trygge rammer

Nu er tillid bare ikke noget man lige tænder eller slukker for, men nærmere noget man skal skabe, og gøre sig fortjent til. Tillid hænger tæt sammen med tryghed, og det er også en af nøglerne til tillid.

Som leder kan du med andre ord skabe trygge rammer for dine medarbejdere, fjerne trusler og gener, og sørge for at du ikke selv står med kniven til ryggen af dem.

Skab god kontakt

Kontakt – er en af de andre vigtige forudsætninger for god ledelse, og handler først og fremmest om, at du er til stede både fysisk og mentalt. Det vil sige, at du er der, at du lytter til medarbejderne, at du giver dig tid til dem, at du giver dem din opmærksomhed.

Sagt i lidt mere poetisk termer skal du give dig hen til dine medarbejdere.

Det er her, at det at grine kommer ind i billedet. For at kunne grine med nogen, skal du i en grad give dig hen til dem og til situationen, men du skaber også tryghed. Når man griner kommer paraderne ned, aggressionerne pakkes væk, og det hele bliver lidt mere ufarligt. Du får simpelthen mindre at bekymre dig over.

Når du griner med dine medarbejder, slår du altså 3 fluer i et smæk:

  • du skaber tillid
  • du skaber god kontakt
  • du efterlader medarbejderen i en positiv tilstand, afslappet, glad og med mindre bekymringer

Kort sagt gør du medarbejderne bedre i stand til at arbejde, og at lade sig lede.

Så slip den sure mine, pak det alvorlige udtryk i skuffen, tag smilet frem og give dig tid til at grine.

Pingbacks og trackbacks

2 Kommentarer til “Grin mere”

  1. Gravatar Folmer Risager skrev:

    Spændende blog og gode artikler.
    Jeg glæder mig til fortsættelsen.
    Folmer

  2. Gravatar Nicolai skrev:

    Tak!

Efterlad en kommentar