Om bloggen | Ophavsret | Arkiv | Abonner (RSS|email)

Kan du rumme mere?

af

Berlin, oktober 2011

Jeg ved det ikke. Jeg ved ikke rigtigt. Jeg ved ingen ting.

Jeg er i Berlin, det er efterår og på trods af årstiden er vejret fantastisk. Her er koldt, men indtil nu har vi ikke haft en dag uden sol og knaldhøj himmel.

Berlin ligger derude. Tung, solid og med masser af plads. Plads mellem husene med de brede gader, som kendetegner hele byen, og nu også med højt til loftet både indenfor og ude under den åbne himmel.

Her er liv i alle hjørner, på alle gader. Her er et mylder af kreativitet, aktivitet, her emmer af forskellighed, af nytænkning og af alt det, der er gammelt. Man ser det i de gamle bygninger, de gamle store kirker, den nye spraglede og kunstneriske maling af husene og i den store menneskelige forskellighed, som viser sig i gadebilledet, i butikkerne i tog og metro.

Ja, Berlin er rummelig og ikke kun på det fysiske plan men i ligeså høj grad på det menneskelige, det idemæssige og det åndelige plan.

Er der højt til loftet?

Byen får mig til at tænke på de 3 checkpunkter jeg giver til mine kursister, når vi taler om god ledelse:

  • Er der højt til loftet?
  • Er du til stede?
  • Har du hjertet med?

Og her sidder jeg i Berlin, byen der er indbegrebet af højt til loftet, byen der kalder på nærvær, på opmærksomhed og byen, der flyder med hjerteblod, med passion. Ja, man kan ikke påstå andet end at byen er fyldt med mennesker, der har hjertet med, og det er pokkers inspirerende.

Brug et par minutter og reflekter over hvor højt der er til loftet i din virksomhed. Er det en rummelig virksomhed? Er der plads til alle, og ikke kun i afpudset form, men plads til alle, som de er, om de så har sider, der er skæve, uforståelige og anderledes?

Hvad kan du gøre?

Og hvis du på nogen måde føler, at det kunne være bare lidt bedre, så brug 5 minutter med et blankt stykke papir, hvor du skriver ned præcis, hvad du kan gøre for at skabe bare lidt mere plads og rummelighed i jeres hverdag. Det behøver ikke skulle løfte hele virksomheden, men blot de folk, som du omgås til hverdag. Til gengæld må det gerne være så konkret at din opførsel, din ageren, kan kopieres. Så konkret, at det kan smitte som god viral medicin.

Du kunne fx.:

  • Komplimentere en tøjstil, der er anderledes
  • Spise frokost med nogle du ikke eller kun sjældent taler med
  • Spørge om input eller råd fra dem, der ellers ikke bliver hørt
  • Fremhæve og rose ideer, input, tanker eller resultater, der bryder normen
  • Udvise større og mere tålmodighed med dine omgivelser. Altså vise at du godt tør tåle, det du ikke forventer eller ikke forstår, at du kan tåle at ikke alle er lige hurtige eller lige meget med
  • Takke for alle bidrag og input, også dem du ikke kan eller ikke vil vælge at bruge, og endda dem, du slet ikke kan se meningen med eller ikke forstår

Hvorfor rummelighed?

Rummelighed handler dog ikke blot om at være mere human. En større rummelighed skal skabe både plads, tid og tillid, for at den har nogen effekt som ledelsesværktøj. En rummelighed, der også består af en stor tålmodighed, en evne til at kunne vente på, at alle er med.

Rummelighed skal sikre, at der ikke er nogen der føler sig udstødt, at alle føler sig rummet, mødt og værdsat. Det betyder nemlig at medarbejderne kan tage paraderne ned og lade sig lede. Rummeligheden skal skabe tryghed, så fokus kan flyttes fra mig og mine behov til fællesskabet og de fælles behov. En tryghed der er afgørende for, om vi reelt kan arbejde sammen og give os hen til de fælles mål og de fælles behov.

Slip din viden fri: ryd ud, ryd op, smid væk

Og hvis du som leder kan tillade dig selv ikke at vide alt, eller måske ligefrem ikke rigtigt at vide noget, så kan du reelt skabe plads til, at dine medarbejdere kan folde sig ud, byde ind og fylde på. Men ved du det hele, er der ikke mere at opdage, og der vil heller ikke være plads til andre en dig.

Så spørgsmålet er:

Kan du erkende, at du ikke ved det hele, ikke ved så meget eller måske ikke rigtigt ved noget, og kan du væbne dig med en nysgerrighed, der tørster efter nye perspektiver, ny viden og nye veje?

Ja, så er du måske parat til at kunne rumme andre end dig selv i dit arbejde.

Her i Berlin er det nemt ikke at vide. Jeg kan kun lidt af sproget, alt er lidt fremmed, anderledes, ukendt. Man gør og bør ikke helt som i Danmark. Byen åbner sig kun med uvidenhed, nysgerrighed og en ligeså stor rummelighed, som jeg mærker fra de mange berlinere omkring mig.

Pingbacks og trackbacks

4 Kommentarer til “Kan du rumme mere?”

  1. Gravatar Cassandra skrev:

    Rigtig godt indlæg! Lyder til at du havde en dejlig tur i Berlin 🙂

  2. Gravatar Nicolai Elberling skrev:

    Tak Cassandra og ja, jeg havde en dejlig tur, men jeg skulle lige finde ud af også at rumme den mindste, han lod sig inspirere til at pille, røre, leje, skubbe, hive og hoppe på alt, og så føles byen jo pludselig lidt rigelig stor.

    Men det er nu en gang en inspirerende by også med en 3 årig i hånden. 🙂

  3. Gravatar Jan Erik Høgåsen skrev:

    Kan du rumme mer:

    Det er fire områder som gjensidig påvirker hverandre og avgjør om det skal vokse frem et fruktbart ogforpliktende samspill på enhver arbeidsplass.
    Åpenhet og tillit er selve kjernen. Men uten gjensidig tillit, kan det ikke bli en åpen dialog på arbeidsplassen og uten dialog, ingen utvikling eller læring. Derfor må man jobbe fokusert på dette, slik at folk skal kunne kjenne seg trygge og stole på hverandre. Det gjelder både mellom ledere, mellomledere og medarbeidere. Dette er et vesentlig grunnlag for å jobbe med utvikling og ta tak i eventuelle problemer. Problemløsning bør sees på med positive øyne, en mulighet til å utvikle en forbedring et fortrinn. Dagens arbeidsmarked krever at vi er snare til å ta lærdom og til å ta sjansen, når den er der.
    Glede, fellesskap og samarbeid er avgjørende for at medarbeiderne skal føle tilhørighet til arbeidsplassen og ha lyst til å investere tid og krefter over tid. Derfor er det viktig å skape en ”vi-følelse”. Det betyr ikke at alle må være bestevenner, det som må kreves er at vi må engasjere oss i saker som ikke bare angår oss selv – også for eksempel: Felles arbeidsoppgaver, leverandører, kunder og kolleger, uansett hvem de er. Vi glemmer litt for ofte å dra ledelsen med i dette. De trenger også å bli sett, ikke bare ved kritikk.
    Ansvarlighet og handlingsevne er kjennetegnet på godt medarbeiderskap. Dette handler både om initiativ og handlingsrom. På en velfungerende arbeidsplass tar alle ansvar for å utføre sin del av jobben på en ansvarsfull måte. Da må medarbeiderne ha innflytelse på sin egen arbeidssituasjon og kunne påvirke hvordan jobben utføres. Når mange viser evne og vilje til å ta initiativ, blir det en dynamisk og kreativ arbeidsplass. Viktigst av alt er at man GJØR noe. At det man har sett, erfart eller lært medfører en handling.
    Arbeidsglede og engasjement er avgjørende for stabil innsats over tid og de er gjensidig avhengig av hverandre. Når medarbeiderne er engasjert og opplever at arbeidsdagen er meningsfylt, er grunnlaget til stede for arbeidsglede. Hvem ønsker å gå til en arbeidsplass bare for å motta en lønn. Alle har lyst til å bidra, kanskje vi kan ytre en liten henstilling til dagens ledere om å se mer potensiale i sine medarbeidere.
    Lytt mer, det finns antagelig en grunn for at vi har to ører og en munn. Vi ser og hører der hvor vi befinner oss i hiarkiet. En annen ting er at vi hører hva andre sier, så forstår vi det ut fra vårt eget ståsted.
    Men det er en balanse: Dersom kravene er så små at man ikke behøver å anstrenge seg, blir hverdagen trist og grå. Dersom kravene overgår hva man mestrer, oppstår det stress, som etter hvert kan føre til overanstrengelse og varig utmatting.
    Det finns en godt skrevet bok om “Medarbeiderskap. Lærende arbeid” Den er på norsk og er skrevet av Per Emil Haugen, verdt å lese og et godt bekjentskap.

  4. Gravatar Nicolai Elberling skrev:

    Tak for dit bidrag Jan Erik Høgåsen.

    Dejligt at se at din reflektion bringer os omkring nogle af de væsentlige hjørnesten i god ledelse som ansvarlighed, tillid, åbenhed, dialog.

    Jeg er helt med dig her.

Efterlad en kommentar